Přeskočit na hlavní obsah

Odpovědi na otázky začínajících látkařek

Pop-in ve stylu SIO
Maminka mi vypravovala, jak za ní přišla klientka, a když vyřešily, co bylo třeba do práce, začaly si povídat trochu osobněji. "Vaše dcera používá také ty látkové pleny, že?" ujišťovala se paní. Máma to odkývala. "A prosím vás, jak to dělá? Má všude taky takový nepořádek? Snacha je používá a hrozně to smrdí, všude se válí použité pleny..." 

Takhle to pokračovalo dál, smršť otázek, "jak na to" nebo spíš "jak to látkování přežít". Asi je potřeba to napsat, i když jsem měla pocit, že už to bylo řečeno mnohokrát.

1) Jak vybrat pleny?
Na trhu jich je skutečně požehnaně. Na začátku se musíte rozhodnout, jaký chcete typ :
  • savé jádro a svrchní kalhotky jsou zvlášť
  • vrstvy se scvakávají dohromady (SIO)
  • vrstvy jsou sešité (AIO). 

Dále jde o:
  • savost materiálu - savější pleny déle schnou
  • mohutnost pleny - menším miminkům sedí spíš štíhlejší plenky
  • jestli chcete jednu velikost plen až po nočník, nebo používat menší a pak větší - když pleny vystřídáte méně se zničí a spíš vydrží na druhé dítě, ale musíte prostě koupit dvoje

Přebalovací podložka, pytlík na pleny nebo plavky a
svrchní kalhotky Ella's house
Všechny mají své výhody a nevýhody. Každému miminku sedí něco jiného. Ale nikdo vám dopředu neřekne, co bude vyhovovat vašemu dítěti. Musíte to vyzkoušet. A proto existují testovací pleny. Nekupujte na začátku celou sadu, zkuste si jednu plenu a uvidíte.

2) Co dalšího budu potřebovat?

Uzavíratelnou nádobu na špinavé pleny: Je jedno, jestli je budete házet do odpadkového koše, který povýšíte na koš na špinavé pleny, nebo do vymyté nádoby od barvy. Musí to být dost veliká nádoba a musí mít víko. Pleny skladujte vždy na sucho a perte do dvou dní. Po 48 hodinách se močovina rozkládá.


Pytle na špinavé pleny
Podložky na přebalení: Když už látkovat, tak podle mě stojí za to i látkové podložky. Já mám na pultu čtvercovky. Pult je omyvatelný a čtvercovka nasaje, co je třeba, když se mi rozbalené dítě počůrá. Mám i dvě přebalovací podložky, které jsou z jedné strany opatřené nepromokavou látkou. Ty mám na cesty. Jednorázové podložky vozím jen na dovolené, kde nemám možnost prát.

Olejíček na zadeček a ubrousky: Nesnáším vlhčené ubrousky. Proto je pro mě nepostradatelný olejíček Medvídek od Eoné a jednorázové žínky (které se dají prát a které mají normálně v drogériích). Ale jde to i bez nich - stačí žínka a voda nebo toaletní papír.

Separační pleny
Pokud si chcete dopřát trochu luxusu, pořiďte si pytle na špinavé pleny (ty mám hlavně na cesty a na návštěvy) a separační pleny (ty pokládáte na pleny, zachytí tuhou část stolice, kterou jednoduše vyhodíte a máte plenu jen počůranou).

3) Jak prát?
Pokud bych si vybírala pračku s ohledem na praní plen, volila bych tu s horním plněním a se sušičkou. U horního plnění, prostě jen vyklopíte kyblík se špinavými plenami do pračky a nemusíte se jich ani moc dotýkat. Sušička se pak hodí na pleny, které mají tendenci tvrdnout. Nebo když pleny hůře schnou. Ale většinu plen nesmíte pokaždé prohnat sušičkou, více je to opotřebovává.

Na pleny se většinou nesmí používat aviváž. Čím přírodnější prášek, tím lépe. Prostudujte návod a držte se ho! Každý druh se pere trochu jinak.

4) Budu to stíhat?
Na začátku je to trochu náročnější, i látkovat se musíte naučit, ale dá se to zvládnout velmi rychle. Spíš jde o to zjistit, co vyhovuje vašemu dítěti a najít si systém práce s plenami. Mám po ruce koš na pleny? Potřebuju u přebalováku ještě koš na odpadky? Budu prát i separačky? Koupím si ty, co se dají prát jen v ruce, nebo ty, co mohou do pračky? Pověsím pleny ven, když nesmí na přímé slunce, nebo raději dovnitř? Venku uschnou rychleji, ale na slunci hrubnou. Venku vždy hrozí, že zmoknou a vy budete muset rychle převěšovat (podle mě je to na látkování to nejotravnější!).

Můj oblíbený design plen
5) S čím musím ještě počítat?
Že se najde dost lidí, kteří vám to budou rozmlouvat, i když to v životě nezkusili. Dnes už to není stejné jako za našich maminek a babiček. Většinu plen nemusíte žehlit, ani skládat. Záleží, jaký typ si vyberete.

Že je na trhu hodně oblečení, které na látkovky neoblečete, hlídejte si pružné materiály. Na druhou stranu není problém sehnat oblečení přímo dělané na látkovky.

Že se látkařky vzájemně podporují a přátelí. Že se díky látkovým plenám dáte do hovoru s mnoha cizími maminkami, které také látkují. Že se vás nelátkující maminky budou vyptávat, mnohé ze zvědavosti a v dobrém.

Tuhle plenu nám nejvíc chválí jiné maminky
Že jsou počáteční náklady vyšší, ale celkově ušetříte. Že nemusíte sledovat akce na jednorázové pleny a hlídat jejich kvalitu.

Že jsou látkovky krásné - mívají nádherné vzory! Že látkovky po vyprávní voní! Že to v nich dětem neskutečně sluší! Že látkování si jde skutečně užít :-)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak naučit dítě chodit na nočník?

Dalo nám to hodně práce! Jaké rady jsem dostala? Co fungovalo a co ne? Jak poznáte, že nastal ten správný čas? Některé dítě - jako sousedovic Anička - je připravené v roce a půl. Jiné - jako naše Svišťulka - teprve ve dvou a půl letech. I kdybych se stavěla na hlavu, nezvládla bych ji to naučit tak brzy jako sousedka. A tak mi nezbývalo nic jiného, než si opakovat, že se dítě má začít učit, když je připravené ono, ne já. Beco, ekologický nočník Obecně se tvrdí, že dítě je připraveno učit se chodit na nočník, když umí chodit, dojde k němu samo a stáhne si kalhoty. Dále si musí uvědomit, že močí, a to, že je mokrá plena. Pokud mu vadí, že plenu má, že je pokakané nebo počůrané, snáz mu vysvětlíte, proč na nočník chodit.  Na učení potřebujete čas a klid. Jak začít? Kupte nočník . Nějaký, který se bude dítěti líbit. Musí ho mít rádo. Ujistěte se, že se mu bude trůnit pohodlně, že je stabilní (není nic horšího než upadnout v tak důležitý moment). Promluvte si s dítětem ,

Holky nemůžou čůrat vestoje

To prostě nejde. Holky čůrají jedině vsedě. Tuhle starověkou pravdu mi maminka předala už kdysi dávno a já si myslela, že ji úplně stejně předám svojí holčičce. Ale ono to asi nepůjde. Na jednom slevovém portálu jsem kdysi našla speciální trychtýř , díky kterému mohou ženy čůrat vestoje. V reklamním textu psali cosi o osvobození žen. Muži to mají snazší. Stačí jim najít zeď, plot, strom, ale my holky… Rozklikla jsem odkaz, chtěla jsem ten zázrak vidět. Jak můžou holky čůrat vestoje? A nefascinovalo to jen mě. Viewegh se nad tímhle vynálezem (nezkoušela jsem ho a ani nedržela v ruce, takže si jeho funkčnost netroufám posuzovat) pohoršuje ve svém románu Biomanželka . Když nechám stranou tenhle a možná i další jemu podobné aparáty, neumím si představit, že by to šlo. Moje holčička mě ale velice rychle přesvědčila o opaku. Nejde, nesmíš, nedělej Počítali jste někdy, kolikrát za den řeknete svým dětem, že něco nejde? Svišťulka se snaží postavit pod stolem a já jí vysvětluju

Kolik stojí látkování?

Když začínáte s látkováním, musíte koupit plenkovou výbavičku a to není levná záležitost. Samozřejmě záleží na tom, jestli vám někdo může něco půjčit, jestli chcete nové, nebo starší pleny, který typ si vyberete, kolik jich chcete. Jestli, když už látkujete déle, dokážete odolat novým krásným vzorům, nebo stále něco přikupujete.  Zatím těmhle Ella's house odolávám :-) Uvidíme, jak dlouho to ještě zvládnu Každá maminka, tak zaplatí za látkové pleny jinou částku. I průběžné náklady se liší, voda je v různých městech různě drahá, u elektřiny záleží na dodavateli. A ještě větší rozdíly jsou v cenách prášků a dalších přípravků . Proto není vůbec snadné spočítat, na kolik to zhruba obecně vyjde. Porovnání s jednorázovkami je ještě těžší. Ceny papírových plen se také hodně liší - různé typy, různé značky, slevové akce... A aby to bylo ještě komplikovanější, každá přebalujeme různě často . Moje maminka například přebaluje v jednom kuse. Naučila se to kdysi se mnou. Řvala jse